10 tips som underlättar för dig när du ska tala inför grupp
Spindlar? Det är okej. Att flyga? Det är inga problem. Att dö? Det känns väldigt långt borta. Att tala inför grupp? Panik. Darrande händer. Svettningar. Blackout!
Detta är de fysiologiska reaktioner som framkallas hos många när det är dags att tala inför grupp, oberoende av om det är inför medarbetarna på konferensen eller en grupp okända människor. Känner du igen dig?
Att tala inför grupp toppar listan av människans största och vanligaste rädslor. Men hur hanterar man känslorna som denna rädsla orsakar? Här är tio handfasta tips som kan hjälpa dig att dämpa din ångest, förbättra din prestation och leverera ett minnesvärt föredrag.
Så tar du kontroll över situationen:
1. Nervositet är fullt normalt. Öva och förbered dig.
Alla människor känner olika former av fysiologiska reaktioner, såsom ett hårt dunkande hjärta och darrande händer. Men förknippa inte dessa känslor med att du kommer prestera dåligt eller göra åtlöje av dig själv. Nerver är bra, och vi alla känner det i olika grad. Den adrenalinhastighet som gör att du svettas gör dig också mer uppmärksam och redo att ge ditt absolut bästa.
Ett bra sätt att övervinna nervositeten och prestationsångesten är att förbereda dig. Ta dig tid att gå igenom dina anteckningar. När du väl har blivit bekväm med materialet övar du till du känner dig bekväm.
Tips! Prova att filma dig själv eller få en vän att kritisera din prestation. Det är ett effektivt sätt att veta vad du kan förbättra i din presentation.
2. Ditt föredrag handlar om dem, inte om dig. Känn din publik.
Innan du börjar forma ditt budskap måste du veta vem budskapet är avsett för. Lär dig så mycket om dina lyssnare som du kan. Ofta handlar det om att tala inför och inspirera medarbetarna, så förmodligen vet du vad du vill uppnå och få dem att känna. Att känna sin publik väl hjälper dig avsevärt att bestämma ditt val av ord, informationsnivå och motiverande uttalande.
3. Organisera din presentation.
Skapa en ram för ditt tal. Skriv ner ämnet, vad du vill förmedla, vad ditt syfte är och dina huvudpunkter för att hålla en röd tråd. Forma därefter en presentation som snabbt fångar publikens uppmärksamhet. Får du med publiken tidigt är sannolikheten större att deras intresse bibehålls under hela presentationen.
4. Bestäm vad du ska säga, sedan vilka bilder du ska använda.
När du skapar din presentation är det viktigt att även bildsätta talet, och inte tvärtom. Du bestämmer först vad du ska säga och väljer sedan bilderna därefter för att förtydliga ditt budskap.
5. Fånga uppmärksamhet i början och ett dynamiskt avslut.
Tycker du om att höra ett tal börjar med ”Idag ska jag prata med er om X”? De flesta människor gör det inte.
Får du med publiken tidigt är sannolikheten större att deras intresse bibehålls under hela presentationen.
Använd istället uppseendeväckande statistik, en intressant anekdot eller ett citat. Avsluta ditt tal med en sammanfattning och ett starkt uttalande som din publik kommer att minnas.
6. Läs inte innantill om du inte behöver. Arbeta från en översikt.
Att läsa från ett manus påverkar kontakten med publiken. Genom att hålla ögonkontakt med dem du talar inför håller du också fokus på dig själv och ditt meddelande.
Använd stödord istället för att öva in ett manus. Skulle du tappa bort dig är det lätt hänt att du tappar allt, men kom ihåg att ingen i publiken vet vad du har att säga. Stödord räcker långt för att fräscha upp ditt minne och hålla dig på banan. Våga improvisera lite!
7. Var uppmärksam på feedback och anpassa dig efter den.
Håll fokus på publiken! Med en allt för inövad och stel presentation utan att anpassa dig efter publiken kommer du garanterat att förlora deras uppmärksamhet eller förvirra även de mest hängivna lyssnarna.
Våga utnyttja tystnader till att ta in publiken, bemöt deras blickar, notera reaktionerna och anpassa dig därefter.
8. Låt din personlighet träda fram. Var dig själv.
Slappna av och våga var dig själv! Du kommer att skapa bättre trovärdighet och få större uppmärksamhet om din personlighet skiner igenom. De kommer att lita på vad du har att säga om de kan se dig som en riktig person.
9. Använd humor, berätta historier och använd ett effektivt språk.
Inkludera en rolig anekdot i din presentation och du kommer säkerligen fånga din publiks uppmärksamhet. En personlig touch i ett tal eller en föreläsning uppskattas i allmänhet. En historia kan ge exakt det!
10. Använd dina armar och händer på ett effektivt sätt.
Vet du med dig att du brukar få darrande händer bör du undvika att exempelvis hålla i ett papper. Det kommer snabbt att vibrera som ett asplöv i takt med att din nervositet ökar. Försök därför att använda dina händer på ett bra sätt istället när du talar.
Icke-verbal kommunikation bär det mesta av det du vill förmedla. Armar och händer är viktiga aspekter av kroppsspråket när vi talar som hjälper oss att förtydliga eller förstärka det vi har att säga. Utnyttja det effektivt. Vår kommunikation kan förenklas med hjälp av armarna och händerna. Det kan vara så elementärt som att man pausar och tydligt pekar på något man vill poängtera. Försök även att utnyttja hela scenen och rör dig för att skapa dynamik i ditt föredrag!