Flower

Vanliga frågor & svar

Här finns svar på några av våra gästers vanliga frågor om bokning, presentkort och inför vistelsen.

BOKNING

Jag har en rabattkod, var fyller jag i?

Om du har en kampanjkod för bokning online skriver du in den under sökrutan i onlinebokningen. För övriga koder kontaktar du bokningen.

 

Hur bokar jag rum med ett presentkort?

Om du har ett presentkort som är köpt online finns det ett presentkortsnummer med 11 tecken, tex MR85586-W555. Då kan du använda detta vid betalning online för bokning med övernattning eller dags. När du valt din vara väljer du lös in presentkort som betalningssätt, där fyller du i presentkortsnummer.

Är presentkortet utfärdat med kontrollkod eller endast siffror som presentkortsnummer kan köpet inte göras online, utan vi ber er kontakta bokningen för att göra en reservation. Presentkortet medtages och lämnas i receptionen vid ankomst.

 

Kan jag boka via hemsidan utan att ge ut mitt kreditkortsnummer?

Nej, om du inte vill uppge ditt kortnummer ber vi dig att kontakta bokningen.

 

Jag har inte fått någon bokningsbekräftelse, vad gör jag?

Kontakta oss så skickar vi en ny bekräftelse.

HOTELLET

När kan jag checka in på hotellet?

Du kan checka in från kl. 15.00 (kl 13.30 om du har bokat spapaket 14-17).

Om du anländer tidigare så kan du förvara ditt bagage i hotellets bagageutrymme till dess ditt rum är klart. Om rummet är städat och klart innan kl. 15.00 så får du givetvis tillträde till rummet tidigare.

 

När måste jag checka ut från hotellet?

Som konferensgäst har du tillgång till ditt rum till kl 10.00 på avresedagen.

Om du är privatgäst har ditt rum till kl. 11.00 på avresedagen. Önskar du checka ut senare tar du kontakt med receptionen för att se om det är möjligt.

För konferensgäster är utcheckning senast kl. 10.00.

 

Vilka träningsmöjligheter finns på anläggningen?

Alla våra boende gäster har tillgång till ett fullutrustat gym, vandringsleder och löparspår.

 

Har ni bagagerum?

Ja, både i huvudbyggnaden och i konferenshuset finns ett bagagerum.

För golfare har vi ett särskilt rum för golfbagar och vagnar och i herrgården finns möjlighet att förvara bagage i anslutning till receptionen.

 

Har ni tillgänglighetsanpassat hotellrum?

Ja, i herrgården finns två handikappanpassade rum och ett i Sörlängan. Från hotellrummen i herrgården tar du dig via hiss till restaurang, spa och salonger. I Sörlängan ligger rummet på nedre plan, men en bit bort från herrgården.

Även vårt spa är tillgänglighetsanpassat med bland annat lift som hjälpmedel.

Har ni familjerum?

Våra större dubbelrum och sviter har extrabäddar, 4-6 st per rum.

 

Är husdjur välkomna?

På hotellet finns några rum där husdjur är tillåtna. Meddela oss detta redan vid bokningstillfället för att säkerställa att du får ett rum dit det är möjligt att ta med husdjur.

 

Kan jag betala kontant?

Vi är ett kontantfritt hotell. Vi tar emot VISA, Mastercard samt AMEX samt betalning med swish.

PRESENTKORT

Var kan jag köpa ett presentkort?

Våra presentkort säljs i vår webbshop

 

Hur länge är ett presentkort giltigt?

De flesta av våra presentkort gäller i två år från utskrivet datum. Vid vissa tillfällen säljer vi presentkort som gäller under en kortare period, då framgår det tydligt vid köpet.

 

Hur får jag presentkortet levererat?

Du får presentkortet som en pdf till din mailadress.

 

 

RESTAURANG

När serveras frukost?

Frukostbuffé serveras kl 7.00-9.30 på vardagar och kl. 7.00-10.30 på helger, röda dagar samt vecka 27-31.

 

Kan man äta frukost hos er om man inte bor på hotellet?

Ja, det går bra i mån av plats. Reservera din plats genom att kontakta bokningen. Ett populärt paket är att boka frukostbuffé innan dagspa.


När serveras lunch?

Lunch i herrgårdens restaurang serveras kl 11.30-14.00 på vardagar och kl. 12.00-14.00 på helger, röda dagar.
Herrgårdens restaurang är stängd för lunchservering från midsommar till söndag vecka 32.

Lunch i Bistron serveras under golfsäsongen, från 1 april till 15 oktober.

 

När serveras middag?

Vi serverar vår trerätters middag kl.18.00-21.00. Ni kan välja tid vid bokningstillfället, alternativt senast en vecka efter bokning.

 

Hur bokar jag bord i restaurangen?

Som boende gäst reserveras ett bord till dig och tid för middag bokas i samband med rumsbokningen. Om du har bokat ett paket med trerätters middag väljer du den meny du önskar vid bordet. Grupper över 12 personer förbokar meny.

Om du inte bor på hotellet kontaktar du bokningen för bordsbokning i herrgårdens restaurang. Vi begränsade platser och har oftast inte möjlighet att boka bord för ej boende gäster under helger, men hör gärna av dig till oss med en förfrågan - det kan ju aldrig skada.

I Hooks Bistro (golfrestaurangen) krävs ingen förbokning av bord.

SPA

Vad ingår i ert spa?

I spaentré ingår tillgång till spa och gym, lån av badrock och handduk, tofflor att ta med hem samt Kerstin Florian produkter i duschrummet. Behandlingar tillkommer.

För boende gäster kostar spaentré 300 kr och för dagspa är priserna lite olika beroende på vilken dag man önskar boka, läs mer om dagspa här. I våra spapaket med övernattning ingår spa 14.00-17.00, 17.00-20.00 eller 20.00-23.00 på ankomstdagen alternativt 9.00-12.00 på avresedagen.

På avresedagen finns möjlighet att boka till spa 7.00-10.00 för 100 kr per person.

 

Kan man boka dagspa?

Ja, det går bra i mån av plats. Här finns information om tider, priser och dagspa.

Kontakta vår bokningsavdelning för en förfrågan eller boka dagspa online.

 

Vilka behandlingar erbjuder ni?

På Hooks Herrgård Spa & Fitness har vi många möjligheter att göra din behandlingsupplevelse till något utöver det vanliga. Du behöver endast boka tiden som du vill spendera samt om fokus ska ligga på kropp, ansikte eller fötter. När du anländer får du en konsultation av terapeuten som då i detalj skräddarsyr din totala spaupplevelse och behandling. I behandlingstiden ingår 10 minuter fotbad med konsultation.

Konceptet vi arbetar med kommer från det välkända märket Kerstin Florian och är utarbetat specifikt för att passa vår anläggning. Efter behandlingen har du tillgång till spa och tysta rummet. Läs mer om våra behandlingar.

 

Vilka öppettider är det i spat?

Spareceptionen är bemannad kl 9.00-20.00 alla dagar samt 20.00-23.00 för kvällsspa fredag och lördag. Boende gäster har tillgång till gym från 6.30-22.00.

 

Hur ser ert spa ut?

Vårt spa är 1300 kvm stort och ligger i anslutning till Herrgården med utsikt över Hokasjön. Vi har en inomhuspool, en varm och en kall källa inomhus, kneipp, fotbad, finsk bastu, ång- och saltbastu, sanarium, upplevelseduschar samt en hydromassagepool och en varm källa utomhus. I spat finns spaloungen där det finns enklare rätter samt dryck till försäljning.

Här kan du se en översikt över spat: områdeskarta


Vilka träningsmöjligheter finns på anläggningen?

Alla våra boende gäster har tillgång till ett fullutrustat gym, vandringsleder och löparspår.

På anläggningen finns även två padelbanor.

 

Har ni åldersgräns på spa?

Ja, vårt spa har en åldersgräns på 15 år, förutom under vissa lov då vi välkomnar barn från 10 år vissa datum och tider. Se våra tider för barn på spa

 

Vad är en sparitual?

Kort och gott skulle vi säga en upplevelseresa genom vårt vackra spa.

Den längre beskrivningen är varför vi har utformat en sparitual:
Genom tiderna har människor i Europa känt till de positiva hälsoeffekterna av mineralvattenbad. Mineraler och spårämnen är mycket viktiga beståndsdelar i människokroppen och ger oss fantastiska effekter. Redan på Hippokrates & Platons tid använde man bad med varmt och kallt vatten för att njuta och återhämta sig, detta gärna i samband med idrottsutövande. Växelverkan mellan varmt och kallt vatten är hälsobringande för hela kroppen.

Med produkter från Kerstin Florian har vi utformat en ritual med stort fokus på just mineraler som ger en fantastisk upplevelse, hälsosam cirkulation och skänker välmående och avslappning till kroppen. Inled gärna med någon fysisk aktivitet såsom simning, promenad i motionsspåren eller ett svettigt pass på gymmet.

Avsluta din ritual med att dricka vatten och vila, fortsätt gärna med din mineralkur hemma med Mineral Wellness Soak.

Läs mer om sparitual

 

Är spat tillgänglighetsanpassat?

Ja, vårt spa är tillgänglighetsanpassat och lift finns för att underlätta bad i våra pooler. Informera oss vid bokning om du kommer behöva liften vid ankomst, så att vi är väl förberedda för att välkomna dig.

GOLF

Vad kostar en greenfee?

Gäster på hotellet kan boka ett golfpaket där en greenfee ingår, om man önskar en extra greenfee tillkommer 400 kr vardag och 500 kr helg.  Här finns övriga priser för greenfee

 

Hur långt är det till första tee från hotellet?

Våra golfbanor ligger på området, du bor alltid nära banan, men avståndet beror på i vilken byggnad du bor. Om du vill bo närmast golfbanan rekommenderar vi att du önskar ett rum i Sörlängan, som ligger strax intill driving range och klubbhus.

 

Var ligger Hooks Bistro?

Hooks Bistro är det nya namnet på golfrestaurangen. Den är belägen i vårt Golfcenter och här serveras fika, lunch samt pizza (under säsong).

 

Är banorna öppna året runt?

Golfbanorna är stängda för vintervila from den 16 oktober 2023, till våren hoppas vi kunna öppna runt påsk.

PARKERING

Vad kostar det att parkera?

Vi erbjuder fri parkering för våra gäster, parkera på anvisade parkeringsplatser.

 

Kan man ladda elbil hos er?

Ja, vi har 25 laddpunkter för el- och hybridbilar. Med vår storsatsning på elbilsladdning vill vi välkomna dig som kör miljövänligt att ladda upp din bil när du är hos oss. Njut av vår anläggning samtidigt som du laddar upp din el- eller hybridbil, läs pressrelease

Vårt laddsystem är uppsatt i samarbete med ChargeNode. ChargeNode är en av de ledande tillverkarna av större laddsystem och återfinns på flera hotell-, konferens- och golfanläggningar runt om i Sverige. Laddpunkterna kan användas av alla laddbara bilar på marknaden och kan ladda upp till 22kW. Följ instruktionerna här för att kunna ladda vid ankomst www.chargenode.eu/ladda


Omtimerad elbilsladdning

För att utnyttja tillgänglig effekt på bästa sätt och ge alla besökare önskad laddning, när dom behöver, har vi ett smart kösystem. 

Kan vi inte bara ladda alla bilar samtidigt? Tyvärr inte. I alla fall inte med full effekt eftersom varje fastighet har en serviskabel som begränsar den tillgängliga effekten är det tekniskt omöjligt. Dessutom påverkas uttaget av vad som händer i fastigheten under dygnet. Och förstås hur många bilar som laddar.

Vår supersmarta mjukvara optimerar och fördelar tillgänglig laddeffekt på antal inkopplade bilar, avresetider, bilarnas laddkapacitet och önskad laddning. De som behöver åka först får laddning först, de som står längre laddas senare. Men alla får laddning utan att ni behöver öka effektuttag på fastigheten. Vilket både är hållbart och miljövänligt.


Som du har förstått finns det flera faktorer som avgör hur fort du får den laddning som du vill ha. I vissa situationer får du inte önskad laddning, några vanliga situationer är de här:
  • Alla elbilar har olika möjlighet att ta emot laddning. En ren elbil kan till exempel ta emot laddning snabbare än en hybrid.
  • Lastbalansering. Som vi redan har varit inne på så är den tillgängliga effekten avgörande för hur mycket laddning du får. Och det varierar under ett dygn och hur mycket fastighetens servicekabel kan leverera.
  • Våra uttag kan leverera maximalt 22kw.
  • Incheckad i kön. Det innebär helt enkelt att du står i kö för att få laddning. Eftersom du har skrivit in när du ska åka så får du alltid laddning i tid. Så du behöver inte oroa dig om laddningen inte sätter i gång direkt.

Läs mer om hur det fungerar här: https://chargenode.eu/sa-funkar-det/

 

Har ni ställplats för husbil eller husvagn?

Ja, vi har platser där vi erbjuder ställplats inkl el för 150 kr per dygn

AVBOKNINGSREGLER

Vad har ni för avbokningsregler eller ombokningsregler?

Fri avbokning fram till 7 dagar innan ankomst, alternativt fri ombokning fram till kl 18.00 tre dagar före ankomst. Behandling och dagspa kan du avboka utan kostnad senast 48 h innan bokad tid.

Avbokningen är alltid kostnadsfri mot uppvisande av läkarintyg.

Ordinarie avbokningsregler gäller ej vid köp med kampanjkod, eller för jul eller nyårspaket. Dessa bokningar är ej avbokningsbara och ombokning kan endast ske inom kampanjperioden till dagspris minus rabatt.

För grupp- och konferensbokningar gäller Visitas regler och sista datum anges i bekräftelsen, vanligtvis 4-8 veckor innan ankomst för kostnadsfri avbokning.

GÄSTENKÄT

Var kan jag lämna feedback på min vistelse?

Efter avresa får du ett mail med länk till vår gästenkät.

Tripadvisor finns möjlighet att läsa eller skriva omdömen.