Hooksherrgård Restaurang Kök 5

Policy specialkost

Det finns fyra anledningar till att vi på Hooks Herrgård har en utvecklad och tydlig specialkostpolicy.

1. Vi vill kunna ge alla gäster en härlig matupplevelse med hög matkvalité - oavsett om man har behov av specialkost eller ej
2. Vi vill undvika att någon far illa genom att det serveras mat som gästen inte tål
3. Hållbarhet. Vi vill genom ett strukturerat arbete minska matsvinnet - som kan vara en ökad riskfaktor vid specialkost
4. Vi vill ha hög service och erbjuda gästerna möjlighet att välja vad man helst önskar - men önskemål utöver en viss grundnivå kommer med ett pris

 

Definition av specialkost:
All mat som ändrats/justerats i förhållande till den mat som serveras

1. VID BOKNING

I våra bokningsvillkor framgår vad som gäller rörande specialkost. I korthet kan man säga att vi gärna säger JA till allt - men att specialkostönskemål utöver grundnivå kostar extra.

Som gäst/kund väljer ni vilken nivå på service rörande specialkost som ni önskar för er konferens eller gruppbokning. 

SPECIALKOST GRUNDNIVÅ - INGÅR

• 100% växtbaserat (i folkmun veganskt)

• Lakto-, ovo-vegetarisk (i folkmun vegetariskt)

• Medicinsk specialkost (födoämnesallergi) så som gluten, mjölk, m fl (totalt 14 allergener)

• Kulturell specialkost (matval utifrån region/kultur) tex fläsk

• Gravidkost

 

SPECIALKOST EXTRA

Följande specialkoster debiteras med +25% av menypriset

• Allergier utöver 14 allergener (om det krävs)

• Personliga preferenser och livsstilsdieter (tex LCHF, GI, Keto)

• Komplicerade allergier som lök och multiallergier

 

Medicinsk och kulturell kost (ej fisk och kött) ersätts normalt med vegansk kost.

Tyvärr har vi ingen möjlighet att anpassa oss efter luftburen allergi.

Vi har inget emot att gäst med ytterst specifika kostbehov som inte kan tillgodoses av oss har med sig egen mat till restaurangen. Menypris kvarstår som serveringsavgift.

2. 14 DAGAR INNAN EVENTET

Senast 14 dagar innan ankomst behöver vi skriftligen få in specialkostlistor från gästerna. Se mall för specialkost här

Vårt mål är alltid att vara flexibla och serviceinriktade - men vid sent anmäld specialkost eller sena ändringar har Hooks Herrgård rätten att debitera extra baserat på ökade kostnader.

Om vår trerätters konferensmeny serveras så tar Hooks Herrgård hänsyn till specialkostlistan vid framtagande av meny. Naturligtvis i kombination med önskemål från värden/arrangören.

 

3. UNDER VISTELSEN

När gästerna har satt sig kollar vi alltid om någon har specialkost vid bordet. När vi serverar för- och varmrätt är vår ambition att de med specialkost får sin mat samtidigt med övriga gäster. När vi serverar dessert (och i vissa andra fall) går vi alltid ut med specialkosten först.

Bordsansvarig servis ansvarar för gäster med specialkost på sina egna bord. Om någon gäst av misstag fått i sig fel mat så skall hovmästare och slutkund informeras direkt. Hooks Herrgård är ansvariga för att vidta lämpliga åtgärder.

 

4. EFTER VISTELSEN

I samband med faktura så redogörs för debitering kring specialkosthantering. De kostnader som kan förekomma/tillkomma är:

• Specialkostkostnader utöver grundnivå, +25 %
• Sent inkommen specialkost eller sena ändringar, +100%
• Avvikelser från förbeställd specialkost (alltså överbliven specialmat pga att de som beställt specialkost ätit vanligt istället), +100%

14 ALLERGENER (enligt EU-standard)

•  GLUTEN •  SELLERI
•  KRÄFTDJUR •  SENAP
•  ÄGG •  SESAM
•  FISK •  LUPIN
•  MJÖLK •  SOYA
•  JORDNÖTTER •  BLÖTDJUR (snäckor, musslor och bläckfisk)
•  NÖTTER (mandel, hasselnöt, valnöt, cashewnöt, pekannöt, paranöt, pistaschmandel, makadamianöt) •  SVAVELDIOXID och SULFIT (i koncentrationer på mer än 10 mg/kg eller 10 mg/liter)

 

Ladda hem som pdf